De kracht van offline marketing

Flyers, posters en folders; dit is slechts een klein deel uit de talloze mogelijkheden binnen offline marketing. Adverteren op het internet is niet meer weg te denken, echter wordt de kracht van printreclame niet onderschat. Gelukkig maar! Hoewel online marketing meetbaar is, zijn er ook voor offline uitingen verschillende mogelijkheden om de effectiviteit te meten. In dit blog geef ik je tips waar je rekening mee kan houden bij offline marketing.

1. Pakkende URL

Elk bedrijf heeft tegenwoordig zijn eigen website. Door in je printreclame te verwijzen naar je website, kun je achteraf uitspraken doen over het sitebezoek en eventuele conversiedoelen. Gebruik een pakkende, prettig leesbaar en makkelijk te onthouden URL in je uiting (bijv. printweb.nl/korting). Vergeet niet de UTM-tags toe te voegen.

Het is ook is het mogelijk een unieke landingspagina, met een identieke lay-out, te maken voor een specifieke uiting. De op zichzelf staande pagina is dan alleen te bereiken door de URL direct in te typen in de URL-balk. In Google Analytics kun je eenvoudig en snel de gewenste statistieken ophalen.

2. Quick Response Code

Door in je ontwerp een Quick Response Code te plaatsen ontstaat er een directe verbinding tussen offline en online. Een QR-code is een afbeelding die gescand kan worden met een smartphone en je door linkt naar bijvoorbeeld je website of social media. Maar hoe maak je een QR-code meetbaar? Door de URL en de eerder genoemde UTM-tags mee te geven. In Google Analytics is eenvoudig te meten hoe vaak en wanneer de code is gescand. Er bestaan verschillende gratis tools om een QR-code te genereren.

3. Unieke actiecodes & telefoonnummers

Door je offline marketing uitingen te voorzien van een unieke actiecode kun je het gebruik hiervan makkelijk achterhalen. Je kunt dit heel nauwkeurig doen door voor elke uiting een andere code in te zetten of simpel dezelfde te hanteren.

Hetzelfde geldt voor het gebruik van telefoonnummers in je ontwerp. Communiceer offline andere telefoonnummers dan online. Je kunt dan gemakkelijk herleiden welk kanaal heeft geleid tot het contact.