Hoe maak je een flyer?

Met deze 8 onmisbare tips van Printweb!

Een flyer maken doe je niet zomaar even, je hebt daarbij altijd een doel voor ogen namelijk meer producten verkopen, meer klanten naar de winkel krijgen of meer bezoekers naar je evenement trekken, eigenlijk te veel om op te noemen. Het doel van de flyer is jouw doel als ontwerper ervan. Hoe zorg je ervoor dat de flyer gelezen wordt en niet direct bij het oud papier belandt? Met de 8 onmisbare tips van Printweb maak je de beste flyers.

Voor het gemak gaan wij ervan uit dat je een aantal zaken al duidelijk hebt: jij weet wat je aan de man wil brengen, wie die man (of vrouw) is en wanneer je die wil bereiken. Als al deze zaken duidelijk zijn kunnen wij verder met de tips!

1. Gebruik een pakkende kop

1. 

 ‘Meer voor je geld’. Wie wil dat nou niet? Kopieer dit niet letterlijk maar pas het toe op jouw product of dienst. Je mag daarbij best de interpretatie van de werkelijkheid een beetje ruim nemen zolang je maar niet liegt. Beloof wat je waar kunt maken. Een goed voorbeeld: ‘Haal meer omzet uit je flyer!’. Een slecht voorbeeld: ‘Verdien direct €2.000,- per maand extra met je flyer!’.

 2. Prikkelend beeld

 2 en 3

 Een cadeautje, maar wat zit er in het cadeautje, vraag jij je af. Dat is precies het effect dat je wil bereiken bij je lezer. In dit voorbeeld is het een cadeautje die het beeld prikkelt. Bij jouw flyer kan dat een prachtig beeld van een tuinrenovatie, muffinverpakking of een top occasion met weinig kilometers op de teller zijn. Zolang het beeld pakt heb jij de klant te pakken.

 3. De extra blikvanger

Wij brengen niet zomaar een cadeautje aan de man. Dit is een cadeautje met 50% korting. Iedereen mag dit weten en plakken het daarom luid en duidelijk op de flyer. Een grote afbeelding die je niet kunt missen. Dit werkt als een magneet op de ogen van je lezers.

4. The call to action

4 en 5 

 In elk marketing boek komt ‘the call to action’ terug. Vertel je doelgroep wat zij moeten doen. Kopen, bellen, langs komen, downloaden, de website bezoeken? Een ‘call to action’ werkt het best in de gebiedende wijs en met een tijdsindicatie. Jouw doelgroep mag best een beetje opschieten. Denk aan zinnen als ‘bestel nu’, ‘maak meteen een afspraak’, of ‘kom dit weekend langs!’. Het is een korte en belangrijke tekst, want als je doelgroep deze actie onderneemt bereik jij je doel.

5. ‘Wat heb ik er aan?’

Je kan dan wel een waanzinnig cadeau aanbieden met 50% korting, maar als je lezers daar niets aan hebben gaan ze niet over tot een aankoop, hoe aantrekkelijk het aanbod ook is. Het is belangrijk dat jij de behoefte van jouw doelgroep aanspreekt. Ga in de schoenen staan van jouw doelgroep en beantwoord de vraag: ‘wat heb ik er aan?’. Het antwoord op deze vraag verwerk je in de tekst op je flyer.

6. Introduceer een actiemechanisme

 6,7,8

 Top, je hebt net 10.000 flyers verspreid! En wat nu? Het is soms moeilijk om het effect van je flyer te meten. Dit maak je makkelijker met een actie: verleid je lezers ergens aan deel te nemen (het liefst online) en je krijgt een duidelijk beeld van de respons op jouw flyer.

7. Creëer een online conversatie met de lezers

Je flyer wordt ontvangen in de fysieke wereld en wat daar gebeurt merk je meestal niet. Je kunt immers niet overal tegelijk zijn en dat geldt ook voor je doelgroep. Je lezers ontvangen je boodschap los van elkaar en dan valt het dood. Wat je wil is dat er een gesprek ontstaan rond jouw merk. Een simpele manier om dat te doen is je boodschap een hashtag geven die de lezers in hun online interacties kunnen gebruiken.

8. De afzender

Net als in een brief sluit je jouw boodschap af met je handtekening of naam rechtsonder: ‘jouw logo’. Waarom begin je niet met jouw merk of logo groot in beeld op de voorkant van de flyer? Ga weer in de schoenen staan van je doelgroep. Wat is voor hem of haar belangrijker? 1. Dat hij weet van wie deze flyer komt? 2. Of dat hij zin krijgt om iets te doen met deze flyer?

Hoe maak je een flyer? Zo!

FLYER 

 Logoblog