Hoe maak je een goede brochure?

Vijf onmisbare tips van Printweb

Ben je op zoek naar een eyecatcher mét inhoud? Zorg er dan voor dat jouw brochure opvalt door gebruik te maken van kwalitatief goede afbeeldingen met een luxe afwerking en een stevige omslag. Verkoop je product of dienst nog beter door een brochure met een krachtige uitstraling. Of je nu een magazine, clubblad of informatieboekje maakt, laat elke weergave een waar kunstwerk zijn. Van binnen en van buiten!

1. Wat is een brochure?

Voor vele is deze informatie niet nieuw maar een brochure is een boekje en bestaat altijd uit een veelvoud van vier pagina’s. Het doel van een brochure is bijna altijd de verkoop stimuleren. De buitenkant van de brochure is erg belangrijk, dit zegt namelijk alles over je bedrijf. Zorg daarom voor een echte pageturner en houd de aandacht van je publiek vast met aantrekkelijke hoge resolutie foto’s en natuurlijk een content waar je geen letter van wilt missen. Wat je doel ook is, in een brochure kun je jouw boodschap compleet kwijt.

2. Geen voer voor de papierbak

Waarom een brochure en bijvoorbeeld geen flyer? Een brochure belandt minder snel in de papierbak. Brochures vind je overal terug, bijvoorbeeld in een wachtkamer of in het openbaarvervoer en zelfs op de koffietafel bij de kapper. Een brochure biedt meer ruimte voor jouw boodschap dan een flyer je kunt er namelijk net zoveel informatie inzetten als je zelf wilt.

3. Verschillende toepassingen

Van prijscatalogus tot personeelsblad. Er zijn nog tientallen toepassingen waar je een brochure voor kunt gebruiken. Wil je een sportief ogend clubblad, een strakke productbrochure of een uitnodigend programmaboekje, het is allemaal mogelijk! Of je nu vakanties of financiële diensten verkoopt met een gebonden boekje kun je alle kanten op. Ontwerp het naar eigen smaak bij Printweb.nl.

4. Hoe maak je een brochure?

Net als een opvallende etalage of een spandoek wil je ook een brochure die in het oog springt. De cover van jouw gebonden boekje is hét visitekaartje van je magazine en nodigt wel óf niet uit tot lezen. Het belangrijkste voor jouw cover is de afbeelding; zorg ervoor dat die er van afspat! Ook belangrijk zijn de catchy teksten en een leuk maar vooral leesbaar lettertype. Eenvoud siert de kunst, dus vermijdt te veel toeters en bellen.

5. De inhoud van jouw brochure

Je wil dat jouw brochure gelezen wordt. Verleid je lezer. Met een knallende cover prikkel je jouw doelgroep zodat zij niet kunnen weerstaan jouw brochure open te slaan. Verplaats je vervolgens in je publiek en inspireer je lezers, overtuig potentiële klanten en win hun vertrouwen. Niemand leest graag grote lappen tekst. Zorg dus voor kaders, sterke tussenkopjes en passende illustraties (bijvoorbeeld infographics). Plaats foto’s in hoge resolutie die het beste uit de verf komen in je brochure.